Week 3: work work work! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margriet Janse - WaarBenJij.nu Week 3: work work work! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margriet Janse - WaarBenJij.nu

Week 3: work work work!

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

28 April 2017 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve vrienden & familie,

Inmiddels zijn we weer een week verder! Mijn 2e week in adis ababa/ Ethiopië! Afgelopen weekend hebben we het een stuk relaxter gehad. Op zaterdag zijn we naar Mountain toto gegaan en hebben we heerlijk van de rust, de frisse berglucht & het prachtige mogen genieten. Dat was echt even een verademing na de chaos waar we dagelijks in lopen en werken. Ook zijn we naar het nationaal museum van Ethiopië geweest. Hier hebben we Lucy de eerste archeologische gevonden mens gezien. Dit was leuk maar het is erg anders dan Europese musea. Alles was erg verouderd en niet heel goed onderhouden. Voor mij niet direct heel bijzonder.

Op maandag hoorden we dat ons een drukke week voor de boeg stond! Op maandag zijn we weer verder gegaan met huisbezoeken in kora/koshe. De krottenwijk op/aan de vuilnisbelt. We starten natuurlijk op een Afrikaanse tijd (een uur later dan afgesproken.) Het valt me steeds op hoe veel jonge alleenstaande moeders er zijn met kleine babytjes die in enorme armoede wonen. Het gekke is ook dat ik ergens minder gevoelig en emotioneel word van alles wat ik zie. Het klinkt vreemd maar het went ergens en leer ik kijken naar wat er juist wel is ipv wat er mist. Ik bewonder enorm hoe hard sommige mensen werken voor anderen terwijl ze zelf ook niets hebben en in armoede leven. Zo Werden we uitgenodigd bij de pastor thuis en werd alles uit de kast gehaald: koffie volgend het koffie ritueel, frisdrank, popcorn, nootjes etc! In de middag zijn we begonnen met het voorbereiden van de jeugd conferentie die aanstaande vrijdag zal beginnen. Hier vertel ik later meer over.

De dinsdag was een hele volle en pittige dag. We zijn weer begonnen met huisbezoeken alleen begon dit iets anders dan gepland. Bij aankomst bleek er een les te zijn voor jonge moeders over hoe zij moeten voeden, welke symptomen kinderen kunnen hebben bij ziekten etc. Het was heel graaf om hier bij te zijn. Al die mooie kleine prachtige bruine kindjes! Daarna zijn we alsnog op huisbezoeken gegaan waar we weer bij een aantal jonge moeder kwamen maar ook bij veel zieke mensen die ondersteund worden van uit een sponsor programma. Na een heerlijke lunch met burgers & pizza (wat een welkome afwisseling is tussen met het lokale eten) zijn we naar een save house voor jonge meiden gegaan waar 10 meiden wonen die gered zijn uit de prostitutie en de kans krijgen om een opleiding te volgen & een nieuw leven te beginnen. De meiden hebben hun verhaal met ons gedeeld wat heel heftig was aangezien ze tussen de 17 & 22 jaar waren en vaak door leugens en bedrog in de prostitutie gerold zijn. Buiten hun heftige verhaal zag ik hele sterke, slimme en lieve meiden die echt iets van hun leven willen maken & hier hard voor werken we hebben met hen mogen bidden, ze mogen bemoedigen en spelletjes mogen spelen en plezier beleven. Ze zijn zo vol liefde en waren zo knuffelig! Er ontstond direct een band. Dit raakte me zo.

Ik heb in de afgelopen dagen zo veel gezien en meegemaakt, en er is zo weinig tijd om te verwerken maar ik merk wel dat ik me hier meer thuis begin te voelen en meer liefde en passie voor onze werkzaamheden krijg. Ik begin banden op te bouwen met mensen & geniet van alles om me heen.

Aanstaande vrijdag start een jeugd conferentie waar wij een groot deel van uitmaken. De kerk heeft grote banners laten drukken met onze foto's er op. Dit vinden we zelf vooral heel grappig maar we gaan op deze conferentie onder andere spreken, met mensen bidden, mensen leren kennen en spelletjes spelen en tijd doorbrengen met locals. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat brengen.

Hopelijk lukt het me over een week weer internet te vinden maar dit is echt heel schaars of slecht hier! Contact met thuis is daardoor ook heel minimaal en dat brengt soms wel wat heimwee. Maar zodra we bezig zijn is dat weer weg. De tijd hier is hoe je het zelf maakt! Plezier heb je zelf in de hand!

Liefs,

Maggy
(Dit is hoe ze mij hier noemen omdat mijn naam moeilijk uit te spreken is hihi)

  • 01 Mei 2017 - 10:03

    Johanna:

    Hallo hallee maggie,

    Weer een naam erbij Margriet!!!
    Leuke dat we zo een beetje op de hoogte kunnen blijven van jou ervaringen en belevingen.
    Dat het leven daar heel heel anders is en er mee leert omgaan is denk ik heel belangrijk.
    Daarom zal het je eerst wel door merg en been gaan,al is het een heel ander cultuur en manier van leven.
    En dat je ziet dat er mensen zijn die door hulp een andere toekomst kunnen opbouwen is mooi he.
    Misschien kunnen deze mensen ooit ook hulp aan bewoners geven.

    Het grote verschil is dat jij wij in Friesland zijn geboren en deze mensen in adis ababa.
    Margriet (Maggie)geniet van het land en de omgeving, dat je je ook even los kunt maken van het leven daar.Heel veel succes.

    heel veel groetjes uit Oentsjerk
    Johanna




  • 01 Mei 2017 - 14:04

    Eliza Janse:

    Lieve Margriet,

    Wat een liefde daar en wat een armoede hier in Nederland. Bijzonder wat jij daar meemaakt, kunnen wij veel van leren. Door er alleen al te zijn doe jij heel goed werk. Ik heb grote bewondering voor jou inzet en passie.
    Heel veel plezier en succes met jou missie.

    Groetnis ut Hurdegaryp
    Eliza

Tags: Adis, Ethiopia, Ywam, Dts

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Jaaaa het is dan eindelijk bijna zo ver! Vanaf 18 Januari 2017 begint mijn spannende avontuur. Op 18 januari zal ik mijn intrek nemen op de Basis van YWAM (youth with a mission/jeugd met een opdracht) in Amsterdam. Ik zal dan starten met de ART- DTS. Kort uitgelegd zal ik 3 maanden in amsterdam een trainingsperiode volgen waarin verschillende kunstvormen, geloof en ontwikkeling in identiteit centraal staan. Daarna worden we als groep uitgezonden naar een plek/land/continent waar we de geleerde vaardigheden in praktijk gaan brengen en gaan werken in derde wereld gebieden! Echter is de locatie nog niet bekend. Dit zal later volgen. Om de reis te bekostigen is veel geld nodig voor onder andere de tickets en verblijf. Hiervoor heb ik zelf 6 maanden hard gewerkt en gespaart. Ook zal ik een aantal acties doen. Giften zijn van harte welkom! voor meer info zie: http://ywamamsterdam.com/nl/training/arts-dts

Actief sinds 28 Okt. 2016
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 14441

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 17 Juni 2017

fase 2: Outreach Ethiopie

18 Januari 2017 - 18 April 2017

fase 1: trainingsschool/voorbereidingsfase

Landen bezocht: